Dokumenty do pobrania:
Po kliknięciu w link otworzy się dokument na tej stronie
- STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH – wersja pełna.pdf (844 KB)
- Oświadczenie ucznia – zał. nr 4.pdf (384 KB)
- Oświadczenie rodzica – zał.nr 5.pdf (385 KB).
- Notatka ze zdarzenia – zał. 6.pdf (388 KB)
- REJESTR ZGŁOSZEŃ KRZYWDZENIA MAŁOLETNICH OBOWIĄZUJĄCY W SOSWNiS – RACIBÓRZ zał. 7.pdf (383 KB)
- KARTA INTERWENCJI OBOWIĄZUJĄCA W SOSWNIS W RACIBORZU – zał. 8.pdf (512 KB)
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W SPECJALNYM OŚRODKU
SZKOLNO – WYCHOWAWCZYM DLA NIESŁYSZĄCYCH SŁABOSŁYSZĄCYCH
im. MARII GRZEGORZEWSKIEJ
W RACIBORZU
(wersja skrócona)
Wstęp
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracownika naszej Placówki jest działanie dla dobra ucznia i w jego najlepszym interesie. Pracownik naszego Ośrodka traktuje każdego ucznia z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik naszej Placówki realizuje te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych naszego Ośrodka oraz swoich kompetencji.
Standardy Ochrony Małoletnich to cztery zasady, których przyjęcie sprawia, że dana
instytucja jest bezpieczna dla dzieci:
I Polityka
II Personel
III Procedury
IV Monitoring
Objaśnienie terminów
Na użytek niniejszych Standardów:
- Dyrektor Ośrodka – osoba zarządzająca Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących.
- Informatyk – osoba zatrudniona w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących na stanowisku Informatyka.
- Małoletni – uczeń pobierający naukę w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących, w tym wychowanek przypisany do grup wychowawczych, w wieku do ukończenia 16 lat.
- Nauczyciel – osoba zatrudniona w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących na stanowisku pedagogicznym, w tym: nauczyciel, wychowawca oddziału (klasy), wychowawca grup wychowawczych, wychowawca świetlic szkolnych, pedagog, psycholog, nauczyciel specjalista.
- Opiekun faktyczny – osoba sprawująca bez obowiązku ustawowego stałą opiekę nad wychowankiem, w momencie jego pobytu w grupie wychowawczej – zamieszkania w Ośrodku.
- Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich – wyznaczony przez Dyrektora Ośrodka pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów.
- Pomoc nauczyciela – osoba zatrudniona w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących na stanowisku niepedagogicznym, która pełni czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do ucznia, które zlecane są przez nauczyciela.
- Pracownicy Ośrodka – osoby zatrudnione w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych, na stanowiskach pedagogicznych i niepedagogicznych.
- Przedstawiciel ustawowy – opiekun posiadający pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekun prawny (osoba reprezentującą dziecko, ustanowiona przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją).
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Rodzic – rodzic ucznia lub jego przedstawiciel ustawowy.
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących i Słabosłyszących, zwany dalej Ośrodkiem – szkoły i grupy wychowawcze wchodzące w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Niesłyszących i Słabosłyszących z siedzibą w Raciborzu, przy ulicy Karola Miarki 4.
- Standardy – niniejszy dokument regulujący Standardy Ochrony Małoletnich w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących.
- Uczeń – osoba pobierająca naukę w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących, w tym wychowanek przypisany do grup wychowawczych.
- Wychowawca – wychowawca oddziału (klasy), wychowawca grup wychowawczych, wychowawca świetlic szkolnych
- Zgoda rodzica oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy ich poinformować, aby sprawę rozstrzygnął sąd rodzinny.
ROZDZIAŁ I
Standard I POLITYKA
- W Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących
w Raciborzu został stworzony dokument, który zawiera jasne wytyczne, jak przeciwdziałać naruszeniu praw dziecka i ucznia, jak tworzyć środowisko bezpieczne małoletnim i jakie kroki podjąć w przypadku zagrożenia ich bezpieczeństwa. - Ze Standardami zostali zapoznani wszyscy pracownicy Ośrodka, rodzice oraz uczniowie.
- Standardy Ochrony Małoletnich są dostępne dla pracowników, rodziców oraz uczniów
w wersji papierowej (m.in. w sekretariacie Ośrodka) oraz na stronie www.oswnis.pl
Zasady ochrony wizerunku dziecka
- Uwiecznienie wizerunku dziecka może być przeprowadzone wyłącznie za zgodą rodzica.
- Zgoda rodzica wyrażana jest pisemnie i dotyczy dwóch materii:
- zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci wizerunku,
- zgody na publikację wizerunku.
- W Ośrodku obowiązuje zakaz rejestracji wizerunku dzieci przez nauczycieli przy wykorzystaniu prywatnego sprzętu fotograficznego lub telefonów komórkowych,
w związku z realizacją obowiązków służbowych. - Ośrodek prowadzi kampanię informacyjną kierowaną do dzieci w związku z wzajemnym uwiecznianiem wizerunku przez dzieci. Kampania ta porusza dobre praktyki związane
z poszanowaniem prywatności i innych dóbr osobistych dziecka, między innymi:- przed zrobieniem zdjęcia zapytaj koleżankę / kolegę czy możesz to zrobić,
- nie rób zdjęcia koleżance / koledze w sytuacji, gdy zdjęcie to może jej / jemu sprawić przykrość,
- nie rób zdjęcia koleżance / koledze w sytuacji, gdy zdjęcie to może ją / go skompromitować lub w jakikolwiek sposób dyskryminować,
- przed opublikowaniem zdjęcia koleżanki / kolegi w Internecie, zapytaj ją / go czy się na to zgadza,
- przed opublikowaniem zdjęcia w Internecie, zastanów się czy nie sprawi Ci to
w przyszłości jakichkolwiek trudności lub przykrości, - pamiętaj, że zdjęcie opublikowane przez ciebie w Internecie może pozostać tam na zawsze.
Zasady dostępu do sieci internetowej
- W celu uzyskania dostępu do wewnątrzszkolnej sieci komputerowej z wykorzystaniem prywatnego sprzętu komputerowego dziecka, rodzic / opiekun prawny dziecka zobowiązany jest do złożenia wniosku adresowanego do pracownika zatrudnionego
w Ośrodku na stanowisku Informatyka. Wzór wniosku regulują odrębne przepisy wewnętrzne. - Dzieci korzystające z udostępnionego przez Ośrodek Internetu zobowiązane są do:
- korzystania z Internetu w sposób odpowiedzialny z poszanowaniem prawa do prywatności i godności innych osób,
- niewykorzystywania Internetu do pomawiania lub krzywdzenia innych osób,
- niepublikowania komentarzy, zdjęć lub innych materiałów, które mogą powodować przykrość lub godzić w dobre imię innych osób,
- niepodejmowania prób nawiązania kontaktów z nieznanymi, dorosłymi osobami,
- niewykorzystywania Internetu do czynów prawnie zabronionych, w tym przestępczych,
- niewykorzystywania Internetu do nielegalnego pobierania treści prawnie chronionych,
- niepodejmowania prób uzyskania dostępu do treści nieodpowiednich dla ich wieku, np. treści związanych narkotykami, alkoholem lub innymi środkami odurzającymi, treści pornograficznych, itp.
ROZDZIAŁ II
Standard II PERSONEL
- Pracownicy Ośrodka posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia uczniów.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Ośrodka podejmują rozmowę
z rodzicami przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich również do szukania pomocy dla siebie. - Pracownicy Ośrodka monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
Zasady ogólne w relacjach między pracownikami Ośrodka a małoletnimi
- Podczas kontaktu i rozmowy pracownik Ośrodka traktuje ucznia z szacunkiem, nie zawstydza, nie zastrasza, nie obraża i nie lekceważy.
- W trakcie wystąpienia sytuacji trudnej dla ucznia nauczyciel rozmawia z podopiecznymi na osobności, nie angażuje w rozmowę innych uczniów, jeśli nie ma takiej potrzeby.
- Pracownicy Ośrodka pamiętają o właściwej postawie i zachowaniu podczas rozmów
z małoletnim. Nie podnoszą głosu, nie oskarżają, nie stosują przemocy psychicznej czy fizycznej. Używają języka pozbawionego ocen, etykiet, określeń stereotypowych, wulgarnych słów, gestów i żartów, obraźliwych uwag. - Pracownicy Ośrodka przestrzegają prywatności uczniów, jeśli ze względów bezpieczeństwa trzeba odstąpić od tej zasady, uczeń jest o tym poinformowany.
- Każdorazowo w sytuacji trudnej dla ucznia nauczyciel wyjaśnia swój sposób postępowania
i konieczność podjęcia działań.
Zachowania niedozwolone wobec uczniów i wychowanków
- Pracownicy Ośrodka w kontakcie z uczniami nie mogą:
- zawstydzać, lekceważyć, upokarzać, ośmieszać i obrażać;
- krzyczeć, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
- ujawniać drażliwych informacji na temat swoich podopiecznych osobom do tego nieuprawnionym;
- naruszać nietykalności cielesnej ucznia (poza sytuacjami opisanymi w punkcie 2 „zachowania dozwolone”);
- stosować żadnej formy przemocy fizycznej wobec uczniów (np. wyrywanie rzeczy, bicie, popychanie);
- wykorzystywać wobec ucznia relacji władzy lub przewagi fizycznej;
- nawiązywać jakichkolwiek relacji intymnych/seksualnych z uczniami;
- utrwalać i rozpowszechniać wizerunku uczniów bez ich zgody;
- proponować uczniom alkoholu, tytoniu czy innych używek;
- zachowywać się niestosownie w obecności uczniów (zachowania niestosowne to m.in.: używanie obraźliwych słów, gestów, znaków migowych, wulgarnych żartów, niestosownych uwag, gróźb, zastraszania, wymuszania).
Zachowania dozwolone wobec uczniów
- Nauczyciel może kontrolować łazienki i toalety ze względu na problemy zdrowotne uczniów lub względy bezpieczeństwa podopiecznych.
- Ze względu na specyfikę niepełnosprawności uczniów dopuszcza się możliwość dotyku fizycznego w razie potrzeby – zainicjowania rozmowy, zwrócenia uwagi, ostrzeżenia, realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczych i interwencyjnych.
- Dopuszczalne jest komunikowanie się z uczniami poprzez e-dziennik, służbową pocztę
e-mailową, Teamsa jeżeli dotyczy to kontaktów w celu: przekazywania/wymiany informacji dotyczących spraw wychowawczych i dydaktycznych związanych z działalnością Ośrodka, klasy, grupy, zapewnieniem bezpieczeństwa podopiecznym i organizacją pracy
z uczniami.
Zasady dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
Zasady ogólne:
- Uczniowie traktują się z szacunkiem, z poszanowaniem swoich przekonań …., religijnych, orientacji seksualnej, zwracają uwagę na swoje potrzeby.
- Nie dyskryminują kolegów i koleżanek ze względu na ich niepełnosprawność, odmienne funkcjonowanie, inny sposób komunikacji, specjalne potrzeby edukacyjne.
- W kontaktach nie lekceważą, nie ośmieszają i nie obgadują się wzajemnie.
- Nie stosują we wzajemnych kontaktach przemocy i zachowań, które są nieakceptowane społecznie:
- narażanie na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia,
- bicie, szarpanie, popychanie lub inna przemoc fizyczna,
- zmuszanie do podejmowania aktywności o charakterze seksualnym,
- wyzywanie, ośmieszanie, plotkowanie, zastraszanie, zawstydzanie,
- mowa nienawiści
- pożyczanie i nieoddawanie rzeczy lub pieniędzy
- niszczenie mienia
- namawianie do picia alkoholu, palenia papierosów, stosowania innych używek,
- nakłanianie do kradzieży
- szantażowanie,
- izolowanie i wykluczanie z grupy,
- wszelkie formy cyberprzemocy: nagrywanie, filmowanie bez zgody oraz publikowanie
w mediach społecznościowych, naruszanie dobrego imienia małoletniego
z wykorzystaniem jego wizerunku w sieci, obraźliwe komentarze, podszywanie się za małoletniego, hejtowanie. - Uczniowie znają obowiązujące w Ośrodku procedury bezpieczeństwa, wiedzą, jak zachować się w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu innych uczniów.
ROZDZIAŁ III
Standard III PROCEDURY
Każdy uczeń doświadczający lub posiadający informacje o wystąpieniu przemocy powinien zgłosić to nauczycielowi lub osobom bezpośrednio udzielającym wsparcia
i podejmującym dalsze działania, którymi są pedagodzy i psychologowie szkolni.
Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia ucznia przez osobę ze środowiska rodzinnego
- w przypadku uzyskania przez nauczyciela, pracownika Ośrodka informacji, że wobec małoletniego ucznia wystąpiła przemoc w rodzinie (uzasadnione podejrzenie
o krzywdzenie) pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej
i przekazania tej informacji do pedagoga, psychologa lub dyrektora Ośrodka; - dalsze działania podejmowane są zgodnie z zapisem w Standardach (wersja podstawowa).
Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego przez ucznia
w Ośrodku
- podejrzenie stosowania przemocy wobec małoletniego przez innych uczniów, zgłaszane jest do wychowawcy, nauczyciela, pedagoga, psychologa lub dyrektora Ośrodka;
- pedagog, psycholog wraz z wychowawcą przeprowadzają rozmowę z osobą poszkodowaną oraz z osobą podejrzaną o stosowanie przemocy;
- dalsze działania podejmowane są zgodnie z zapisem w Standardach (wersja podstawowa).
Procedura interwencji w sytuacji przemocy wobec małoletniego przez pracownika Ośrodka
- każde podejrzenie o stosowanie przemocy wobec ucznia przez pracownika Ośrodka zgłaszane jest dyrektorowi Ośrodka;
- dyrektor zapoznaje się z okolicznościami zdarzenia, przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z pracownikiem podejrzanym o stosowanie przemocy wobec małoletniego;
- dalsze działania podejmowane są zgodnie z zapisem w Standardach (wersja podstawowa).
ROZDZIAŁ IV
Standard IV MONITORING
W Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących
w Raciborzu Standardy Ochrony Małoletnich są monitorowane i weryfikowane pod względem zgodności podejmowanych działań z przyjętą polityką ochrony. Raz na dwa lata następuje ocena i aktualizacja obowiązujących Standardów.